Autót hoznál be külföldről 2021-ben? Így intézheted a legegyszerűbben
Hogy gördülékenyen menjen az ügyintézés, összeszedtem minden fontos tudnivalót a külföldi papíros gépjárművek honosításáról.

Könnyen előfordulhat, hogy mire egy személyautó magyar papírokat kap, a tulajdonosa több idegösszeroppanáson megy keresztül, mint ahány homokszem van a világ tengerpartjain, és álmatlan éjszakákon azon morfondírozik, miért nem vett inkább hazai autót. Az ügyintézés bonyolult, olykor nehézkes és lassú, szükség van ilyen papírra, olyan nyomtatványra meg amolyan tanúsítványra, valamint átláthatatlan, mikor miért és mennyit kell fizetni (pl. honosítás, regisztrációs adó, stb.). Könnyen problémássá válhat az adminisztráció, jól tudom, mert tapasztaltam. A felkészülteket azonban nem érheti meglepetés, ezért tizenegy lépésben összeszedtem neked minden tudnivalót a honosítás folyamatáról.
1. lépés: az autó előéletének felderítése

Amint megvan a kiszemelt autó, a vásárlás előtt minden esetben érdemes igazolni a futásteljesítményét és felderíteni a kártörténetét. Különösen, ha az autóért sok száz vagy több ezer kilométert utazik az ember. A Jármű Szolgáltatási Platformon (JSZP) sok hasznos információt meg lehet tudni egy adott autó előéletével kapcsolatosan, azonban itt ez nem segít, hiszen kizárólag a magyar rendszámmal rendelkező gépjárművek szerepelnek benne. Egy külföldi gépjármű honosítása során más eszközökhöz kell nyúlni. Szerencsére sok szolgáltató foglalkozik járműelemzéssel idehaza. Az egyik legjobb és leginkább ajánlott a tesztgyőztes ECDH elemzése, amely a legrészletesebb információkkal szolgál mind közül. Használd bátran, hogy elkerüld a lyukrafutást.
2. A vásárlás során használj kétnyelvű adásvételi szerződést

Érthető módon nem minden ügyintéző beszél németül vagy angolul Magyarországon, ezért szükséges magyarul is kitölteni az adásvételit. Ha idegennyelvű dokumentummal térnél haza, akkor azt kizárólag az államilag elfogadott helyeken tudod lefordíttatni, mondanom sem kell, nem kevés pénzért. Hogy ezt a felesleges kiadást megspórold, eleve kétnyelvű papírt töltsetek ki az adásvétel során kint az eladóval.
3. Néhány országban szükséged lesz egy ideiglenes rendszámra

Ne feledd, néhány országban a gépkocsi rendszáma a tulajdonoshoz tartozik, és nem magához az autóhoz! Ilyen például Németország vagy Svájc is. Ha saját lábán és nem tréleren hoznád haza a kocsit, akkor szükséged lesz egy ún. ideiglenes rendszámra, és a vele automatikusan járó biztosítási fedezetre. A részletekről, az országonként eltérő szabályozásról és az árakról minden esetben érdemes a vásárlást megelőzően az illetékes közlekedési hatóság honlapján alaposan informálódnod.
4. Vámkezelés a határon: kell-e vámot vagy áfát fizetni a külföldről származó használt autó után?

A külföldről származó használt és új autóknál eltérő a szabályozás. A vonatkozó jogszabályok szerint az az autó, amely 6000 kilométernél többet futott és 6 hónapnál régebben vették nyilvántartásba külföldön, használt autónak számít.
a, Európai Unió területéről származó használt autók

Az EU országaiból származó használt autók esetében nem kell megállnod a határon és nem kell vámot, valamint behozatali áfát fizetned Magyarországon. Ez igaz akkor is, ha magánszemélytől vagy adószámmal rendelkező cégtől vásároltál.
b, Európai Unió területén kívülről származó használt autók

Ha nem az EU tagországából származó használt autót importálsz (EGT tagországai vagy egyéb országok, pl. USA), akkor javasolt a határon vámkezeltetni azt, azaz megfizetni a vámot és a behozatali áfát. Ennek mértéke jelenleg 10 és 27%. A közterhek alapjául az autó vételára, valamint valós értéke szolgál. Fontos megjegyezni, hogy a magyar vámhatóság nem köteles a számlán vagy az adásvételi szerződésen szereplő összeget figyelembe venni ezen terhek megállapításához, így azzal nem lehet trükközni, hogy a valóságosnál kisebb összeget tüntetsz fel a papírokon. Kétely esetén a határon végezhetnek egy EUROTAX-értékbecslést, amely alapján kiszámolják a fizetendő vámot és áfát. Szintén fontos információ, hogy a vámkezelést nem muszáj a magyar határon kezdeményezni, egy Svájcból származó autó esetében ezt meg lehet tenni a svájci-német határon is.
5. Látogatás a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH)

A magyarországi forgalomba helyezés folyamata a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) veszi kezdetét, ahol három különböző eljárásra lehet számítani attól függően, hogy a külföldről származó gépjármű honnan származik, milyen dokumentumai vannak, illetve műszaki és környezetvédelmi szempontból megfelel-e a hazai előírásoknak. Tudni kell, hogy az autóval minden esetben meg kell jelenni az NKH-nál, ha nincsen érvényes külföldi forgalmi rendszáma és papírjai, akkor szállítani kell, nem elég csupán a rendelkezésre álló papírokkal elmenni a szemlére.
a) Honosítás

Az egyszerű honosítást kizárólag az Európai Gazdasági Térség (EGT) országaiból, azaz az Európai Unióból, Izlandról, Liechtensteinből és Norvégiából, valamint Svájcból származó autók esetében indítványozható és akkor lehet lefolytatni, ha a gépjármű rendelkezik legalább még egy hónap külföldi műszaki érvényességgel és ezt papírokkal is igazolni tudja az új tulajdonosa. Ekkor a magyar hatóságok átveszik az adatokat és ennek érvényessége kerül bele majd a magyar papírokba is. A látogatás során megtörténik az autó (felületes) műszaki szemléje és kiállítják az autóhoz tartozó, a honosításhoz elengedhetetlenül szükséges műszaki adatlapot.

Természetesen, ha a szemrevételezés során felmerül, hogy a jármű műszakilag kifogásolható állapotban van vagy a környezetet az előírtnál jobban szennyezi, megtagadhatják az eljárás lefolytatását. Friss szigorítás, hogy a hatévesnél idősebb és/vagy a 160 ezer kilométernél többet futott, esetleg a szemrevételezés során a környezetet láthatóan szennyező (füstölő) autókat automatikusan egy rendkívüli - egyelőre ingyenes - környezetvédelmi felülvizsgálatra küldik. Ha az autó megbukik, akkor nem kaphat magyar papírokat és rendszámot. Ezzel az intézkedéssel a jogalkotó az extrémen környezetszennyező járműveket igyekszik kiszűrni.

Az eljárás díja: 8000 Ft
b) Honosítás időszakos műszaki vizsgával

Erre az ügyfél kérése alapján akkor lehet szükség, ha az a) pontban felvázolt eljárás lefolytatható, de az autó műszaki vizsgája hamarosan lejár. Ekkor a szemle mellett egy részletes műszaki ellenőrzésen (a megszokott műszaki vizsgán) kell az autónak átesnie.

Az eljárás díja: 24 290 Ft
c) Egyedi forgalomba helyezési eljárás

Ha az autó nem rendelkezik műszaki érvényességgel vagy a műszaki- és környezetvédelmi megfelelősége nem igazolható, akkor egyedi forgalomba helyezési eljárásról beszélünk. Ezt kell lefolytatni abban az esetekben is, ha a gépjármű nem az EGT tagországaiból vagy Svájcból származik.

Az eljárás díja: 22 800 Ft

Magyarországi forgalomba helyezéshez szükséges szemlét és műszaki vizsgáztatást kizárólag az NKH vizsgaállomásai végzik. A szemléhez minden esetben időpontot kell foglalni telefonon!
6. Eredetiségvizsgálat kell vagy nem?

Minden esetben szükség van a származás és eredetiségvizsgálat elvégzésére is. Ezt az illetékes Kormányhivatal írhatja elő az éppen aktuális irányelveknek megfelelően.
7. Mi az a COC-igazolás, avagy megfelelőségi nyilatkozat és mikor lehet rá szükség?

A megfelelőségi nyilatkozat, vagy más néven a COC-igazolás (Certificate of Conformity) egy olyan dokumentum, amellyel a gyártó igazolja, hogy az autó maradéktalanul megfelel az egységes európai műszaki normáknak és környezetvédelmi követelményeknek. Tartalmazza a jármű és a gyártó adatait, a típusjóváhagyási számot, valamint a műszaki specifikációkat. Az ötödik pontban tárgyalt NKH látogatás során a műszaki megfelelőség megállapításához a szakemberek az autó forgalmi engedélyét, ritkább esetben a vizsgaigazolást vagy előfordulhatott, hogy a megfelelőségi nyilatkozatot kérték el eddig.

Egy friss rendelet értelmében azonban valamennyi 1999. december 31. után gyártott, korábban az EGT országaiban vagy Svájcban forgalomba helyezett autó esetében szükség lesz a COC-igazolásra, vagy az egységes európai előírásoknak való megfelelőséget igazoló típustáblára. Hiányukban mindenképpen újravizsgáztatják majd az autót akkor is, ha még rendelkezik külföldi műszaki érvényességgel. Ha szükséged van erre a dokumentumra, a hivatalos importőrökön keresztül tudod megigényelni.
8. VPID-szám igénylése

Valamennyi vámhatóság hatáskörébe tartozó ügyintézés előfeltétele, hogy az eljáró személy rendelkezzen ún. VPID-számmal, vagy más néven EORI számmal. Ez egy 12 számjegyből álló egyedi azonosító, amelyre szükséged lesz a gépjármű honosításánál. Igénylése a NAV-nál lehetséges.
9. Regisztrációs adó megfizetése a vámhatóságnál

A regisztrációs adó mértékét az illetékes vámhatóságnál állapítják meg, és ott is kell megfizetni. Személygépkocsik esetében az adó nagyságát a hengerűrtartalom, a jármű első forgalomba helyezése óta eltelt hónapok száma, a hajtóanyag fajtája és a környezetvédelmi besorolása határozza meg. Mindezek megállapításához a vámhatóság a külföldi forgalmi engedélyt és a Közlekedési Felügyelőség által kiadott műszaki adatlap adatait veszi figyelembe. A befizetendő összeget előre is kiszámolhatod, ebben lehet segítségedre a saját személyautó regisztrációs adó kalkulátorunk.

Sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy a regisztrációs adó megfizetésének kérelmezése rendszerint temérdek időt és energiát emészt fel. A dokumentumok beszerzése, a felesleges sorbanállások és az ezzel járó stressz elkerülhető egy Regisztrációs Adó Ügyintézést végző cégen keresztül, ahol kényelmesen, akár az otthonod kényelméből is lebonyolíthatod a teljes regisztrációs adó ügyintézést. Ráadásul a szolgáltatás országos és a szokásos több napos ügyintézés helyett akár 2 órán belül kézhez kaphatod a szükséges határozatot emailben.

10. Kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (KGFB) kötése

A végső okmányirodai ügyintézést megelőzően kötnöd kell kötelező gépjármű felelősségbiztosítást az autóra. Fontos körülmény, hogy a biztosítást ekkor még nem rendszámra (hiszen még nincs magyar rendszámod), hanem kizárólag az alvázszámra tudod megkötni. Később azonban a rendszám birtokában kérvényezned kell majd a biztosítótársaságnál a szerződés kiegészítését, módosítását.
11. Okmányirodai ügyintézés

A külföldről származó autó forgalomba helyezésének utolsó lépése az okmányirodai ügyintézés, ahol kiadják a magyar rendszámot, a magyar forgalmi engedélyt és regisztrációs matricát, valamint indítványozzák a törzskönyv elkészítését. Bármely országosan illetékes Kormányablakba ellátogathatsz, a lényeg, hogy minden eddig kapott dokumentumot vigyél magaddal.
+1 A nem európai piacra gyártott típusok forgalomba helyezése Magyarországon

A külföldről származó gépjárművek honosítása, amennyiben azokat eredetileg nem az európai piacra szánták, jelentősen bonyolódhat az elkövetkező időkben. Az NKH-nál tett szemle során ezen típusokhoz nem lehet COC megfelelőségi nyilatkozatot felmutatni, ezért az állami vizsgaállomás előírhatja külsős szakértő bevonását a szemléhez, aki súlyos százezer forintokért állapítja majd meg, hogy az autó megfelel-e az európai (és a hazai) normáknak, vagy sem.

Forrás: www.alapjarat.hu
Gyors és könnyű ügyintézés